lördag 22 januari 2011

Nytt betygssystem

Kunskap är makt. Genom att ge elever mer kunskap ökar de ungas makt att själva välja väg i livet. Skolan måste veta att den gör rätt och att undervisningen fungerar. Ju bättre verktyg skolan har för att mäta elevernas förmåga att nå kunskapsmålen desto större andel av eleverna kommer att klara målen. Bara det man mäter kan man förbättra.

Nu är det äntligen klart! Riksdagen beslutade före jul om införandet av ett nytt betygssystem. Det känns oerhört skönt. Beslutet innebär att betyg kommer tidigare och att de sätts i flera steg. Nu får skolan det verktyg den så länge behövt. De nya betygen har dröjt eftersom det hos
oppositionen och hos många pedagoger under decennier har funnits ett motstånd. Istället har de haft en övertro på att vi får en bättre och mer jämlik skola om inga utvärderingar görs. Betygsmotståndarna har bevisligen haft helt fel.

Forskning, bland annat från Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU, visar att avskaffandet av betyg på låg- och mellanstadiet ökat de sociala skillnaderna. Arbetarbarn, speciellt pojkar, har drabbats negativt medan barn från akademikerfamiljer har klarat sig minst lika bra som tidigare. Betygsmotståndarnas genomslag i politiken har alltså haft rakt motsatt effekt än den avsedda. Klyftorna har ökat.

Den gångna tidens betygsmotstånd förbryllar med tanke på den tidiga arbetarrörelsens kamp för införandet av betyg. De ansåg med rätta att en bra skola med rättvisa och detaljerade betyg var nyckeln ut ur ofrihet, biljetten till klassresan och vägen till välstånd.

Det sägs att historien upprepar sig och det ser onekligen så ut, när Sveriges enda arbetarparti tillsammans med sina alliansvänner nu inför ett nytt betygssystem. Systemet gör att elevernas kunskaper kommer att mätas kontinuerligt genom hela grundskolan. Med skriftliga omdömen från första klass, nationella prov från årskurs tre, betyg från årskurs sex och en skollag som stärker elevers rätt till stödundervisning skapar vi en skola där kunskaperna ständigt mäts och där lämpligt stöd sätts in där det behövs.

Det nya betygssystemet blir i flera steg och stegen blir tydligare för alla inblandade – föräldrar, elever och lärare. Den ökade tydligheten och de mer lättförståeliga betygsstegen stärker likvärdigheten i betygssättningen över landet vilket är viktigt för betygens trovärdighet. Dessutom ger de ökade antal betygsstegen goda förhoppningar om att elevernas önskan att slippa otyget med G- eller G+ nu kan infrias. Hösten 2012 blir första gången som de nya betygen delas ut.

Efter 3-4 decennier med mer eller mindre kunskapsfientlig politik vänder vi nu blad. Alliansen skrotar flumskolan och omfamnar istället kunskapsskolan där fokus ligger på skolans uppgift att förmedla kunskap.

Endast det man mäter kan man förbättra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar