måndag 23 maj 2011

Bra lärare ska tjäna mer

Allting börjar med läraren, och en skola i världsklass förutsätter därför att de mest motiverade och studiebegåvade ungdomarna söker sig till yrket. För att konkurrera med yrken som läkare, jurist eller civilingenjör måste kommunerna erbjuda bra löner till bra lärare. Risken är annars stor att ungdomarna väljer bort
...lärarbanan. Läraryrkets status är just nu före mål för en flitig debatt. Alliansregeringen gör mycket för att höja statusen. Efter sommaren startar en helt ny lärarutbildning.

Nyligen beslutades att lärare ska bli legitimerade och samtidigt fortsätter vi satsningen på lärarlyftet. Men ska våra reformer få avsedd effekt är det också viktigt att lärarnas löner höjs.

Allting börjar med läraren, och en skola i världsklass förutsätter därför att de mest motiverade och studiebegåvade ungdomarna söker sig till yrket. För att konkurrera med yrken som läkare, jurist eller civilingenjör måste kommunerna erbjuda bra löner till bra lärare. Risken är annars stor att ungdomarna väljer bort lärarbanan.

Lärarförbundet har i rapportserien Perspektiv på lärarlöner granskat löneutfallen för lärare i Sveriges kommuner 2010.

Granskningen visar att det nya läraravtalets golv på två procent ofta har blivit ett tak. Samtidigt får lärare som kan visa upp goda resultat inte mer i plånboken.

Tittar man på löneutvecklingen 2007-2010 är Moderaterna det parti som satsat mest på lärarnas löner över tid. Av de fem kommuner som satsat mest är hela fyra stycken moderatledda.

Moderaterna har dessutom som enda parti färre kommuner på listan över de kommuner som ger två procent 2010 än deras andel av Kommunsverige. Moderatstyrda kommunerna Skurup och Svedala toppar listan med utfall på 3,6 och 3,4 procent.

Fler kommuner måste satsa på att ge bra lärare högre löner. I praktiken ska det kunna skilja 10 000 kronor mellan lärare som presterar bra resultat och de som inte gör det.

Att lönen är viktig bekräftas av en rapport som McKinsey nyligen tog fram och som belyser olika skolsystem runt om i världen.

Rapporten visar att det framför allt är tre saker som utmärker framgångsrika skolsystem:

• För det första måste det vara svårt att komma in på lärarutbildningen.

• För det andra måste lärarutbildningen hålla en mycket god standard.

• För det tredje måste man sätta in rätt insatser för varje elev i ett tidigt skede.

Ska det vara svårt att komma in på lärarutbildningen måste söktrycket vara högt. Så är det inte i dag.

Förra året var det bara 1,3 förstahandssökande per plats. En bidragande orsak kan vara lönen.

Enligt OECD-rapporten Education at a Glance 2008 ligger lönerna för svenska grundskollärare efter 15 år i yrket i nivå med till exempel Slovenien.

Det placerar Sverige på plats 24 av de totalt 32 länder som ingår i undersökningen.

Nyligen kom årets siffror, som dessvärre var ännu sämre. Antalet ansökningar minskade, från en redan låg nivå, med 14 procent.

En skola som ger goda förutsättningar för alla Sveriges elever kräver engagerade och bra lärare.

Ska vi locka de bästa måste fler kommuner prioritera en satsning på lärarlönerna. I slutändan handlar det om att Sverige ska få en skola som tar tillbaka toppositionen i de internationella jämförelserna.

Margareta Pålsson (M) riksdagsledamot ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Gustav Nilsson (M) riksdagsledamot ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar