torsdag 18 november 2010

Kristendomens särställning

Vi gläder oss åt att kristendomen även i fortsättningen kommer ha en särställning i skolans religionsundervisning. Skolverkets förslag att likställa de fem världsreligionerna blir därmed inte verklighet. Svenska elever kommer även i framtiden att få lära sig mest om den religion som under de senaste tusen åren haft störst inverkan på vår kultur och vårt samhälle.

Men alla är inte lika glada. Exempelvis menar ledande företrädare för oppositionen att beslutet skickar signaler om att kristendomen är mer värd än andra religioner. De verkar även mena att regeringen alltid måste följa Skolverkets råd. På båda dessa punkter har de fel.

För det första är det vi folkvalda som fattar beslut om hur lagar och förordningar ska utformas i Sverige – inte myndigheter eller experter. Det är viktigt att komma ihåg.

För det andra är det ingen som hävdar att kristendomen skulle vara bättre eller finare än någon annan religion. Men, det går inte att bortse från att kristendomen, som ingen annan religion, spelat en mycket viktig roll i Sverige. I tusen år har kristendomen haft stort inflytande över hur våra lagar är konstruerade, vilka helgdagar vi är lediga och hur många av våra traditioner ser ut. Exempelvis är det ingen slump att vår flagga pryds av ett kors.

Väldigt få tycker att det är konstigt att vi på historielektionerna läser mer om vår historia än till exempel om Englands eller Turkiets. Inte heller är det konstigt att det på samhällskunskapslektionerna läggs mest tid på hur den svenska demokratin fungerar istället för att lika mycket energi skulle gå till att studera övriga länders olika styrelseskick.

Men, frågar då vän av ordning, kan vi inte fördjupa oss även i de andra världsreligionerna i samma utsträckning som i kristendomen? Folk från många olika kulturer lever ju faktiskt i Sverige. Jo, men det är en fråga om tid. En elev har idag cirka 200 religionslektioner totalt under sin skoltid. Under denna begränsade tid är det mycket som ska hinnas med. Om alla religioner skulle få samma utrymme som kristendomen skulle det ta väldigt mycket mer tid. Tänk bara på undervisningen om varför vi firar jul. Det skulle inte fungera att lägga samma tid på exempelvis hinduismens eller buddhismens traditioner. Vi måste helt enkelt prioritera.

Men jag tror inte att dessa prioriteringar har några förlorare utan är något som gynnar alla elever. Jag är helt säker på att elever med rötter i andra kulturer vinner på att skolan fokuserar på varför vårt land och vår kultur fungerar på ett visst sätt. Dels därför att de i mindre utsträckning än andra kan få den kunskapen hemma. Men också för att det är lättare för oss som bor i Sverige att acceptera och känna oss trygga med andra kulturer om vi har kunskap om vår egen.

Kristendomen har under tusen år varit med och format vårt land och vår kultur, varför skulle vi förneka det 2010?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar